Acasă > Cultural, Social, Utile > Omul (roman) nu functioneaza fara motivatie

Omul (roman) nu functioneaza fara motivatie

 La Început a fost Cuvântul. Ok. Apoi Dumnezeu i-a creat pe Adam și Eva sau conform teoriei Big Bang Universul (probabil sătul să fie singur și mult prea liniștit) a făcut un boom și din explozia sa s-au format toate și într-un final, noi. Chiar și Eminescu în a sa Scrisoare I vorbește despre marea mișcare:

 

„Dar deodat-un punct se mișcă… cel întâi și singur. Iată-l
Cum din chaos face muma, iară el devine Tatăl!…
Punctu-acela de mișcare, mult mai slab ca boaba spumii,
E stăpânul fără margini peste marginile lumii…”

 

Frumos, chiar mi-a plăcut Scrisoarea I deși, nu am adorat opera eminesciană. Dar trecând peste versuri & all that, mă întreb eu, pentru ce s-a mișcat punctul acela, pentru ce i-a făcut Dumnezeu pe Adam și Eva. Asta înseamnă că, atât punctul  cât și Dumnezeu, au avut o motivație. Cam greu cu motivația în ziua de azi. Când mă gândesc că poți dresa un câine doar motivându-l sau unii copii învață doar pentru că li se promite că dacă înveți bine la școală mami/tati îți cumpără și ție Playstation… Menționez că nu toții copiii sunt supuși unor asemenea stimuli, dar sunt cazuri.

Și atunci întreb: suntem noi, existăm noi, facem noi doar pentru că suntem motivați? Oare câți indivizi fac ceva doar pentru că își doresc, pentru că le place și nu pentru că mai apoi vor primi răsplata. Îmi permit să opinez că numărul acelor oameni este chiar mic. Mi-aduc aminte, acum ceva timp având foarte mult timp liber am dorit să învăț ceva nou, ceva ce nu mai făcusem, mă fascina însăși ideea de a avea acces. Și spre fericirea mea am fost acceptată ca voluntar iar după o săptămâna, două așa, unul dintre șefi mă întreabă într-o Vineri pe ce oră vin Luni, dar nici măcar nu îmi dă voie să răspund și-mi zice: a da, că tu de Luni nu mai vii, că tu ești voluntar aici… 

Am rămas perplex. I-am zis da… eu de luni nu mai vin… a fost foarte jignitor și asta pentru că perioada pe care eu urma să o petrec în noul domeniu, cu atât mai mult cu cât eram voluntar, nu era determinată. Ținea de mine cât și când vreau. Și eu chiar îmi doream să mă întorc Lunea, cu atât mai mult cu cât sarcina pe care o avusesem de îndeplinit fusese dusă la capăt cu brio și nu ar fi fost un motiv din partea mea dar și din a celorlalți (exceptând persoana șefă) să nu mai merg.

Dar experiența a fost benefică. Am înghițit în sec, am tăcut, am mers acasă, am zis că orice ar fi, am făcut ceva de care să pot fi mândră, chiar o realizare pe care oricând aș putea-o trece în C.V. și mi-am promis încă ceva, fapt pe care îl împart și cu tine, cel ce citești acum: niciodată, dar niciodată să nu desconsideri și să nu disprețuiești orice fel de ajutor pe care cineva ți-l oferă. Chiar și un pahar cu apă atunci când cineva ți-l aduce doar ca tu să nu-ți pierzi șirul ideilor e o binecuvântare. Și niciodată oricât de mari, buni, bogați veți fi să nu disprețuiți sau să nu apreciați munca unui voluntar. De ce spun asta? Pentru că omul acela simplu, pe care tu îl numești voluntar vine gratuit și te ajută. Face o muncă pe care poate un alt om nu ar face-o fără răsplată sau pe care tu, omule șef nu ai face-o fără a fi motivat de anumite favoruri, în special financiare.

Bun. Am încheiat și cu exemplele personale. Să ne întoarcem la ce ne motivează și la niște exemple pe care țin să le fac. Am și poze. Am scris și în Omul e făcut ca să distrugă că al nostru oraș s-a făcut tot mai frumos. Și încă se face. Dar modul în care se face îmi displace. Eu ca și om nu am nimic împotriva nimănui. Îmi declar apolitismul, nu sunt rasistă, xenofobă, șovină etc dar când văd că din 3, doar 1 lucrează nu-mi convine.

Într-o dimineață pe la 8:33 în stația de tramvai din Parcul 1 Decembrie mai multe echipe de muncitori în salopete portocalii lucrau sau încercau să lucreze de zor – cu mâinile în buzunar mai ales – la estetizarea șinelor de tramvai și a zonei. Mai jos sunt fotografiile.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cât timp am stat în stație și am așteptat tramvaiul, unul lucra, iar ceilalți doi desfășurau următoarele operațiuni: unul freca coada lopeții iar celalalt – care poate fi observat cu ușurință – stătea cu mâinile în buzunar.

Și atunci întreb: oamenii, firma pentru ce este plătită? Ca să se stea cu mâinile în buzunar? Asta poate face oricine. Mai ales pe banii statului. Dacă se insistă, ne strângem toți în centru și stăm cu mâinile în buzunar. Poate facem și o horă, dar neaparat și aia să fie plătită.

Mare dreptate au cei care spun: românul atât timp cât lucrează pentru stat sau pentru patron român e foarte relaxat. Pe patron chiar îl disprețuiesc și îl fură. În schimb dacă patronul e străin, românul nostru merge la muncă sârguincios. Ba mai ajunge și la timp și dacă este obligat stă și peste program. Fără comentarii. Îi mai lipsește doar diploma de angajat model.

De ce nația asta – de oameni muncitori și potenți intelectual – nu știe prețui ce are și nu știe munci decât dacă cineva îi subjugă. Cu ce e mai bun un neamț ca un român? Cu nimic. Și neamțul mănâncă, se spală, merge la WC. Diferența e că neamțul știe că țara lui trebuie să fie curată, îngrijită și nu permite nimănui să-i fure țara pentru că tot poporul lui pierde. În schimb românul – nu toți – doar de țara lui nu-i pasă. Vinde tot. De Roșia Montana nu mai zic. Dacă se va vinde, atât scriu: ponoasele poluării cu cianură, copiii copiilor tăi le vor trage. Decât să facem haine pentru noi, să avem noi îmbrăcăminte la prețuri rezonabile, producem pentru export și aducem marfă chinezească ieftină și proastă. Și decât să facă firmele românești autostrăzile dar mai ales autostrăzi de calitate, am dat banii americanilor, care binenețeles au scris în acte ce sume au dorit, pentru că li s-a permis și nimeni nu i-a verificat.

Și atunci, spre final, ce mai e de făcut? Să merg să îi întreb pe muncitori de ce freacă coada lopeții și de ce își țin mâinile în buzunar? Dacă vă uitați bine în istorie, românii au fost uniți doar când s-au săturat de ocupația străină, iar după ce au obținut eliberarea n-au știut ce să facă cu ea pentru că n-au fost suficienți de uniți și de gândiți. 

Și închei printr-o întrebare: să le fi lipsit motivația muncitorilor? O fi salariul mult prea mic ca ei să se sinchisească să i se alăture colegului lor sau e atât de bine în România încât îți vine să freci lopata și să-ți menajezi mâinile de aerul rece, ținându-le în buzunar?

 

Răspunsurile să le dați voi. Eu mi-am făcut o datorie, aceea de a arăta orădenilor în ce fel banii plătiți de ei – prin impozite și tot felul de taxe – sunt utilizați la maxim. Nu sunt un om perfect, dar tocmai imperfecțiunea mea m-a determinat să scriu cele de aici și să vă atrag atenția în mod indirect asupra celor din jurul nostru; iar micul meu exemplu e chiar unul minor, nesemnificativ, dar poate atunci când vei avea ceva de făcut pentru tine și pentru orașul, țara aceasta îți vei aduce aminte de cele scrise aici și vei face totul cu mai mult drag și cu mai multă sârguință.

 

Vă mai aduceți aminte ce ne învăța pe noi la grădiniță:

„Podul de piatră s-a dărâmat

A venit apa și l-a luat

Vom face altul pe mal în jos

Unul mai trainic și mai frumos…

Fără speranță totul e pierdut

Podul de piatră trebuie refăcut

Vom face altul pe mal în jos

Altul mai trainic și mai frumos.”

  1. Nicu
    17 Octombrie, 2011 la 8:51 am

    Legat de voluntariat , mentalitatea celor care solicita ajutorul voluntarilor in tara noastra e total diferita ei se comporta cu tine ca si cu un slav cu ultim om, ceia ce ei nu constientizeaza ca poti fi si om de valoare, sau bine instarit si sa fi voluntar .

    Iar legat de cei 3 muncitori : sa nu crezi ca afara nu se practica… diferentza o face seful de echipa sau dirigintele de santier (omul care raspunde de lucrare) care organizeaza etapele lucrari . Fiecare muncitor e specializat pe o etapa unul cu tarnacopul unul cu lopata.. etc. Doar ca la noi nu sunt normati sa iti dau un exemplu au de facut un sant de 5 m de lung normal ar veni in felul urmator vine topograful face masuratorile el are 20 minute sa deie cotele si sa marcheze apoi vine sapatorul acela are 30 min / m apoi dupa 30 de min vine echipa care face cofragi pt a se putea cimenta la aia le ia 25 min pe m dupa 25 min vine cei cu cimentul .. ei dar la noi incepe programul la ora 8 ii trimitem pe toti o data la facutul santului si daca observi echipa care toarna cimentul sta o ora si 15 minute care nu au ce sa faca .. si normal ca o sa stea sa se uite cum alti lucreaza . Deci de cele mai multe randuri nu cei care stau acolo sunt vinovatzi eu nu ii vad vinovatzi pe cei de acolo ce directori lor . Iar legat de ceia ce ai zis tu cu patroni straini e o adevarata robie ce se intampla in celebre fabrici straine care au productiile aici la noi t-e obliga sa stai peste program prin santaj, salari de mizerie, si de multe ori si conditiile de munca sunt jalnice. Dar vorba aceia in romania se poate pt ca statul nu isi apara poporul ce doar interesele „politice”.
    P.S. Si aici vb si de randament un om cu o gramada de probleme pe cap care se zbate din toate puterile la limita subezistentei si nu vede nici un gram de sperantza ca o sa fie mai bine , pe el il macina gandul ca, ce pune de mancare pe masa copiilor cu ce o sa plateasca intretinerea , e un factor de stres care scade randamentul in munc. Gandestete ca la patroni straini sunt muncitori care sta 8 ore in picioare , timp de o luna pt 600 ron ( cat ia in mana) intreb poti sa traiesti o luna de zile cu bani aceia fara sa iti faci griji? Daca vrei un salar mai mare patronul iti zice ” poi eu t-am dat 800 ron statul tau iti da doar 700 ron. Asta e adevarata romanie .. hai sa nu ne mai comparam cu x , y tara din vest unde statul lucreaza pt interesul public , nu interesele lor. Daca aduci un strain la noi aia in 3 luni la stresul nostru ei cad in depresi severe . S-a facut experimente cu germani la cluj au adus cateva famili de simpli muncitori aici , si pe anosti i-au dus acolo . Nemti au recunoscut ca nivelul de munca e acelas poate chear mai ridicat la noi doar ca ei nu puteau trai cu 100 si un pic de Euro . Ai nostri acolo li se parea paradisul de ce simplu au disparut grijile zilei de maine. Asta nu se VREA sa se inteleaga la noi. Si ar mai fi multe …dar deja e lung comentul meu😛 Articolul e ok doar ca eu vreau sa schimb imaginea pe care se face , incercand sa arat dintr-un alt unghi, Romania.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

